Stress Mentor uddannelsen
Er et stærkt aktiv for virksomheder og arbejdspladser, som ønsker en sund og effektiv arbejdsplads, med god trivsel, fællesskabsfølelse og engagement.
Stress Mentor uddannelsen er både til ledere, teamledere, kollegaer og HR medarbejdere. Den enkelte Stress Mentor kan repræsentere en større eller mindre gruppe, og være den tillidsperson som kollegaer kan finde støtte og hjælp hos, hvis de føler sig begyndende stressramt.
Som Stress Mentor forstår man at arbejde med kulturen, som er bærende for adfærd, udvikling og miljø. Stress Mentorer har viden om, og forståelse for stress og stress-symptomer og kan derfor spotte, hvis en kollega eller medarbejder er i risiko for en stress-belastning. De er klædt på til at tage den første samtale og til at være bindeled til den hjælp der først er brug for.
Dermed kan Stress Mentorer gøre en aktiv, forebyggende indsats, så sygemeldinger, grundet stress og mistrivsel, i høj grad undgås.
For virksomheden er det en stor gevinst at have Stress Mentorer.
På Stress Mentor uddannelsen lægges der vægt på stress-forståelse, adfærdsforståelse, trivsel, kommunikation og samtaler.
Der undervises i at afholde samtaler samt stress-forebyggende redskaber og mindfulness.
I arbejdet med stress-forebyggelse er det vigtigt at have forståelse for organisationens fire niveauer. Der arbejdes ud fra IGLO modellen
Individ – Gruppe – Ledelse – Organisation